فرهنگی و دانشجویی
1402/11/1 یکشنبه
دیدار معاون فرهنگی دانشگاه با فعالین فرهنگی اصفهان
دکتر محمدی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور با مدیران فرهنگی مراکز و واحدها، دانشجویان فعال فرهنگی انجمن های علمی، انجمن اسلامی و بسیج دانشگاه پیام نور استان اصفهان دیدار نمود و در آستانه برگزاری بزرگترین جشنواره سه گانه دانشجویی ( رویش، حرکت و نشریات ) دانشگاه پیام نور به میزبانی استان اصفهان، به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

.

این نشست با حضور دکتر محمدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی، دکتر مختاری رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان، خانم دکتر واعظی فر معاون آموزشی و پژوهشی، مسئول و معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، رئیس اداره فرهنگی اجتماعی و دانشجویی استان، مدیران ستاد استان، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مدیران فرهنگی استان و جمعی از دانشجویان فعال فرهنگی، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و انجمن های علمی برگزار گردید.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: کار فرهنگی زمان بر و دشوار است و سختی های خود را می طلبد. در کار فرهنگی کار ویترینی و بی بازده و بی خاصیت ممنوع است و این مدل کارها بازدهی منفی شان بیشتر از نپرداختن به آنها است و باید وظایفمان را انجام دهیم و به نتیجه مطلوب اندیشید.
وی تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه، کار فرهنگی اصل است نه کار حاشیه ای و فوق برنامه و الحمدلله استان اصفهان با پتاسیل های خوبی که دارد جزء برترین هاست و باید از این فرصتها و امکانات نهایت استفاده را بکند.
دکتر محمدی در رابطه با اینکه حضور دانشجویان در دانشگاه پیام نور به واسطه مجازی بودن کمرنگ هست عنوان داشت: جهت حضور مؤثرتر اساتید و هم به حداقل رسیدن کلاس های مجازی مدل های خوبی در دستور کار سازمان مرکزی هست و باید کاری کنیم تا پویایی و حضور موثر دانشجویان در دانشگاه چشمگیر باشد. در این مورد هم باید بدانیم که دانشگاه عمدتا به سمت فضای مجازی میرود و ما باید خواسته یا نا خواسته فعالیتهای فرهنگی مجازی را به شدت دنبال و تقویت کنیم؛ مانند برگزاری مسابقات، کتابخوانی ها و ... همه فعالیت ها به صورت مجازی برگزار شود و در این زمینه به روز و مورد نظر دانشجویان حرکت کرد.
وی همچنین در مورد اینکه دانشگاه پیام نور در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مجازی باید پیش قراول باشد ابراز داشت: باید کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی را به اتاق‌های مسئله محور تبدیل کرد و برای آنها کارهای چند وجهی تعریف نمود که هم به نفع خود دانشجو و دانشگاه باشد که می توان این طرح را در قالب آموزش های آزاد و برگزاری دوره های مورد نیاز ارائه داد تا مشکلی از دانشگاه و جامعه حل شود نه اینکه صرفا پاتوقی برای گذران وقت دانشجویان باشد.
محمدی خاطر نشان کرد: فضاهای OTC را باید در دانشگاه پیام نور هم برای مهارت محوری، کارآفرینی و هم درآمدزایی اقتصادی فعال کرد و در این راستا باید از چتر حمایتی دانشگاه استفاده کرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: یکی از چالش های مهم نظام بحث شغل و اشتغال جوانان است و با توجه به جنس دانشجویان، دانشگاه پیام نور میتواند پیشران این مسئله باشد و در این راستا می توانیم محصولات و دستاوردهای جشنواره های حرکت، رویش و نشریات را پیوست فعالیت های کارآفرینی و اشتغالزایی کنیم که شناسایی، بستر سازی، هم افزایی و ساماندهی این فعالیتها می تواند از مهمترین وظایف ما باشد.
وی ادامه داد: همچنین در این رابطه رایزنی های خوبی با دانشگاه فنی و حرفه ای داشته ایم و مشاغل نو ظهوری را برای اجرای در دوره های مهارت افزایی و کارآفرینی طراحی و سرفصل بندی نموده‌ایم که دانشجويان بتوانند همراه با دریافت گواهی های معتبر از این دوره ها، وام های اشتغال زایی دریافت کنند و وارد بازار کار و حرفه تخصصی خود شوند.
ایشان افزود: در خصوص بحث انتخابات هم برگزاری جلسات، هم افزایی و پرسش و پاسخ با رئیس دانشگاه و کارکنان و برقراری ارتباط عاطفی اثر گذار، این فعالیت ها می تواند عامل مهمی در جذب دانشجویان و ایجاد علقه به نظام اسلامی را فراهم نمود.
دکتر محمدی در پایان سخنان خود به طرح فرهنگی اجتماعی در دستور کار سازمان اشاره داشت:
طرح دانشگاه محله را داریم که در آن دوره هایی تعریف می‌شود که همه کسانی که در اطراف محیط دانشگاه هستند بتوانند از فضا و امکانات فرهنگی تفریحی دانشگاه پیام نور استفاده کنند، مسئولیت اجتماعی و هویت اجتماعی با مدل "خانواده -دانشگاه -مسجد" را بتوان در هر محله ای با محوریت مسجد پیاده کنیم که در این حوزه اصفهان، تبریز، کرمانشاه و کرمان پایلوت این طرح هستند. این طرح به این روش می باشد که مشکلات هر محله را در مسجد مطرح، احصاء و حل کنند و با نقش آفرینی اساتید دانشگاه پیام نور، دانشجویان و انجمن‌های علمی، هم‌افزایی خوبی اتفاق بیفتد.
همچنین در حمایت اساتید ماده یک، تنها دانشگاهی که این طرح را عملیاتی کرده، دانشگاه پیام نور است. برنامه های خوب معرفتی و فرهنگی که بازدهی خوبی دارد و با پر کردن نمره فعالیت فرهنگی استادان می‌توان فعالیتهای فرهنگی خوبی انجام داد و مدیران فرهنگی باید هنر استفاده از این فرصت را داشته باشند که به ازاء رشته های مختلف و تخصص های مختلف،کار تعریف کنند و از ظرفیت بالای استادان هیئت علمی استفاده و بهره لازم را ببرند.


حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان، ضمن تبریک اعیاد و مناسبت‌های ماه رجب و ایام اعتکاف؛ راهبری صحیح در راهبردها، اقدامات و برنامه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را مرهون موقعیت شناسی و بستر سازی مناسب جهت اجرای مطلوب فعالیتها از جمله، جهاد تبیین دانست و ارتباط بین تشکل ها، بسیج، کانون و هیئت ها و هم افزایی در این خصوص را مهم برشمرد.  
حجت الاسلام حیدری در آستانه برگزاری سه جشنواره بزرگ حرکت، رویش و نشریات با بیان اینکه مقام معظم رهبری، جوان متعهد و مسئولیت پذیر را پیش‌قراول انقلاب اسلامی می دانند، اظهار کرد: سه گانه جشنواره حرکت، رویش و نشریات یکی از بسترهای مهم توانمندسازی و بروز استعدادهای دانشجویان فعال فرهنگی در تحقق این دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی است و در این میان نقش مدیران فرهنگی در افزایش مشارکت و رشد و شکوفایی خلاقیت های دانشجویان و ایجاد روحیه و انگیزه بی بدیل می باشد.

در این نشست دکتر مختاری رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور معاون محترم فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور، دانشجویان فعال فرهنگی و مدیران فرهنگی ابراز داشت: کار فرهنگی، پیش از آن که به بودجه نیاز داشته باشد، نیازمند انگیزه، پشتکار و روحیه جهادی است.
دکتر مختاری با توجه به نزدیک بودن ایام برگزاری سه گانه جشنواره بزرگ (رویش، حرکت و نشریات) کشوری به میزبانی استان اصفهان بیان داشت: امیدواریم با خلاقیت و ایجاد تحول در تشکل‌ها و فعالیت‌ها، احیای دوباره هویت اجتماعی فرهنگی دانشگاه را در راه نیل به تمدن اسلامی شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان و امید  تأکید ویژه‌ای دارند، این گونه جشنواره‌ها و نشست‌ها زمینه تعالی و پیشرفت هر چه بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان را فراهم میکند و فرصت مغتنمی برای ایجاد هویت بخشی به دانشجویان و حس تعلّق خاطر به دانشگاه و تقویت فرهنگی آنان می باشد.
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان ضمن تأکید بر جایگاه فرهنگی دانشگاه پیام نور استان، به اقدامات صورت گرفته جهت بالا بردن سطح کمی و کیفی جشنواره سه گانه توسط مدیران فرهنگی و دانشجویان اشاره نموده و خواستار تلاش بیشتر جهت بهبود کیفیت خلق و ارائه آثار گردید و از مدیران و کارشناسان حوزه فرهنگی خواستار توجه مضاعف و پیگیری مستمر فعالیت کانون های فرهنگی در زمینه های شعر و ادب، فیلم و عکس، صنایع دستی و موسیقی، ایران شناسی و گردشگری، کارآفرینی و نوآوری، خیریه و عام المنفعه، قرآن و عترت، حجاب و عفاف، نماز و نهج البلاغه و... شد.

در ادامه خانم دکتر واعظی فر معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیام نور استان اصفهان عنوان داشت:
رسالت اصلی دانشگاه ایجاد فرهنگ، حفظ فرهنگ و نشر فرهنگ در جامعه است و با توجه به اینکه مدیران فرهنگی مراکز و واحدها در صف مقدم این رویارویی با دانشجویان و تشکلها هستند و سختی کار متحمل تلاش و سعه صدر آنهاست و در شاخص های مختلفی استان اصفهان حائز رتبه برتر می شود را از زحمات تک تک مدیران فرهنگی استان در حوزه فرهنگ دانست و ابراز داشت: رسیدن به چنین جایگاهی فعالیت شبانه روزی و روحیه جهادی می طلبد و اکنون که دانشگاه متولی برگزاری سه جشنواره بزرگ می باشد انتظار می رود میزبان، جایگاهش با سایر استانها متمایز باشد و بر ماست قدردان این فرصت باشیم و با کمک دانشجویان فعال فرهنگی نهایت استفاده را انجام دهیم تا بتوانیم نتیجه خوبی در بحث بُروز و ظهور استعدادها و شناساندن ظرفیت ها و توانمندیهای دانشجویان داشته باشیم، و به هدف غایی برگزاری این سه جشنواره بزرگ برسیم.

در ادامه هر یک از مدیران محترم مراکز و واحدها، دانشجویان و نمایندگان تشکل ها، انجمن‌های علمی و اسلامی و بسیج به تبادل و ایراد نقطه نظرات، پیشنهادات و مطالبات خود در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی پرداختند و در پایان دکتر محمدی در پاسخ به نظرات و مطالبات مدیران محترم و دانشجویان به بیان سیاست ها و اقدامات در حال انجام طرح های فرهنگی پرداخت.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر