فناوری و پژوهش
1402/10/2 شنبهارتقاء رسالت دانشگاه با نقش آفرینی و پیشرانی در عرصه ی اقتصادی کشور
در مراسم افتتاحیه گرامیداشت هفته پژوهش ۱۴۰۲ در دانشگاه پیام نور استان اصفهان
خانم دکتر واعظی فر معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیام نور استان اصفهان: در رابطه با جایگاه علم و در مواجهه با سوال علم بهتر است یا ثروت بیان داشت: العلم سلطان؛ علم و دانش قدرت و اقتدار است.

.

علمی که منجر به ثروت شود علم ارزشمندی است. اگر کشور و مملکتی به سراغ علم و پژوهش نرود در چشم به هم زدنی عقب می افتد و به ورطه سقوط می رسد. رشد نهاد علم و دانش می‌تواند باعث پیشرفت و آبادانی هر کشوری شود. اگر دو نهاد علم و اقتصاد را در کنار هم داشته باشیم یقینا رشد هر دو باعث پیشرفت و شکوفایی می شود.
▫️وی خاطر نشان کرد: اگر پیشرفت‌ها و توسعه هایی که در مرز دانش اتفاق می افتد بتواند مشکلات جامعه و صنعت را حل کند و منجر به جابجایی مرز دانش شود، باعث پایداری نهاد اقتصاد در کشور می‌شود و این ارزشمند خواهد بود.
▫️دکتر واعظی فر در رابطه با  ویژگیهای پژوهشگران عنوان داشت: کسانیکه محقق و پژوهشگر هستند عمدتا نگاه متفاوتی به جهان و پیرامون خود دارند و برای آنها می‌توان ویژگی های متفاوتی چون روحیات سخت کوش بودن، میدان داری و تا پای جان مقاومت کردن برای رسیدن به اهداف را برشمرد و کسانی موفق ترند که این ویژگی های بارز را در خود رشد و توسعه داده باشند.
▫️معاون آموزشی و پژوهشی استان در رابطه با انواع و طبقه بندی پژوهش ها، افزود: پژوهش را می توان به سه دسته طبقه بندی کرد. دسته اول پژوهش های مرز دانشی هستند که تولید علم می کنند و مرز دانش را جابجا می‌کنند. 
دسته دوم، پژوهش های کاربردی هستند 
 که قابلیت تبدیل‌شدن به دانش فنی را دارند و کمک به راه اندازی خط تولید و تجاری سازی فناوری میکنند و منجر به ثبت‌ اختراعات می شوند و بسیار ارزشمندند.
دسته سوم، پژوهش هایی هستند که منجر به حل مسائل و چالش‌های اساسی و دغدغه‌های جدی جامعه و صنعت می‌شوند که اینها هم کاربردی هستند و مسائل جدی جامعه و صنعت را دارد و مسائل را اصلاح و برای آنها راهکار ارائه می‌دهند.
▫️معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه در ادامه در رابطه با رسالت دانشگاه و پژوهشگران یادآور شد: رسالت دانشگاه به عنوان متولی علم و دانش در برهه زمانی فعلی تغییر کرده و با توجه به پیشرفت‌ها و تکنولوژی های کنونی، دانشگاه نیز همسو با جامعه درگیر مباحث اقتصادی و درآمد زایی شده علاوه بر تولید علم و فناوری در پیشرفت اقتصادی کشور نیز رسالت و سهم بسزایی دارد و انتظار می رود در کنار نهاد علم و دانش در اقتصاد هم نقش آفرین و پیشران باشد و بر ماست که در مسیر اعتلا و سربلندی و افتخار کشور تلاش و کوشش نموده و دچار توقف و رکود نشویم و این مهم جز با ارتقاء سطح علم، پژوهش و تحقیق میسر نمی شود‌.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر