فناوری و پژوهش
1399/11/13 دوشنبه
توافق‌نامه کنسرسیوم مراکز علمی اصفهان بخش زیست محیطی منعقد شد
توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست روز یکشنبه بین هفت دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی از جمله دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد استان اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شد.

.

این کنسرسیوم با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در رفع چالش های زیست محیطی کشور، کمک به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی آن مراکز به منظور ارتقای جایگاه مرجعیت علمی دانشگاه های استان اصفهان در سطح منطقه ای، ملی و استانی در زمینه محیط زیست تشکیل شد.
در توافق‌نامه تشکیل این کنسرسیوم آمده است: با گسترش همکاری های علمی پژوهشی در انجام تحقیقات کاربردی با هدف حل مشکلات زیست محیطی استان اصفهان در بخش های مختلف مدیریت و کنترل آلودگی آب، هوا، خاک و پسماند، بومی سازی ساخت تجهیزات سنجش و پایش آلاینده های زیست محیطی، تدوین استانداردهای منطقه ای، کمک به پایش و حفاظت از تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین در رابطه با محیط زیست، مراکز علمی و پژوهشی می توانند در دستیابی به توسعه پایدار و ارزش آفرینی در عرصه های مختلف نقش مهمی را ایفا کنند.
این توافق‌نامه به مدت سه سال از دوازدهم بهمن ۹۹ معتبر است و از موضوعات آن می توان به همکاری اعضا در اجرا و توسعه طرح کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در بخش محیط زیست، برگزاری نشست های تخصصی در بخش صنعت و جامعه با مدیران، تقویت سامانه یا نرم افزار الکترونیکی، اطلاع رسانی جامع، مشارکت در برگزاری دوره های آموزشی و همایش های تخصصی و استفاده بهینه از امکانات شامل فضا و تجهیزات آموزشی، تحقیقاتی و سرمایه های معنوی اشاره کرد.
محمدرضا جلالی رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در این نشست با تاکید بر اینکه قدم برداشتن دانشگاه ها در مسیر خودکفایی و حل مشکلات جامعه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: دانشگاه پیام نور استان اصفهان تاکنون طرح های زیست محیطی مانند استفاده از لجن نفتی برای تولید سیمان و پایش صنایع فولاد داشته و آماده همکاری با مراکز علمی و پژوهشی برای حل مشکلات محیط زیست است.
رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم عقد توافقنامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در محیط زیست گفت: اصفهان با معضلات زیست محیطی بسیاری مواجه و لازم است اقدامات پیشگیرانه برای آن انجام شود که این موضوع یکی از اهداف تشکیل کنسرسیوم است.
هوشنگ طالبی در این مراسم که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: کنسرسیوم محیط زیست به ایجاد شبکه تخصصی و هم افزایی در اجرای طرح های کلان و بزرگ کمک می کند و عملیاتی شدن نتایج تحقیقات دانشگاهی در قالب این انجمن به برنامه های مختلفی منجر شود.
وی با بیان اینکه امید است نتایج این تحقیقات و اقدام ها مورد قبول نهادهای محیط زیست بوده و همکاری تضمینی برای اجرای برنامه ها وجود داشته باشد، اظهار داشت: تجربه خوبی سازمان محیط زیست کشور در سال ۹۶ در زمینه تشکیل کنسرسیوم با حضور ۱۳ دانشگاه برتر کشور جهت فعالیت های محیط زیستی داشت که با تجربه و نتیجه خوبی همراه شد.
طالبی اضافه کرد: در همین پیوند پیشنهاد شد که چنین کنسیرسیومی در استان اصفهان بین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای پیشبرد مسائل زیست محیطی تشکیل شود که امروز همزمان با آغاز دهه فجر توافق‌نامه آن امضا شد.
وی با تاکید بر اینکه مردم اصفهان در ۲ ماه گذشته بدلیل تشدید آلودگی هوا، اهمیت محیط زیست و نیاز به هوای پاک را بیش از پیش احساس کردند، تصریح کرد: در این کنسرسیوم تلاش می شود تا با هم افزایی دانشگاه و استفاده بخشی از بودجه های محیط زیست کشور، مسائل محیط زیستی استان رصد و برای حل آن اقدام شود.
پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در این مراسم با اشاره به ظرفیت ها و طرح های تحقیقاتی این دانشگاه در زمینه آب، پسماند و پساب، گفت : لازم است موضوع تالاب بین المللی گاوخونی بطور جدی تر مورد توجه قرار گیرد و به همان اندازه که از احیای دریاچه ارومیه حمایت شد از این تالاب نیز حمایت شود.
معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.
استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد و  بیش از ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه فعالیت دارند؛ این خطه با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور دومین استان دانشگاهی و فناوری کشور است.
 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر