1398/4/12 چهارشنبه برگزاری مراسم بزرگداشت صائب تبریزی در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان در همایش بزرگداشت صائب تبریزی که به همت امور فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز اردستان و همکاری و مساعدت کانون ادب و هنر این مرکز برگزار شد کارکنان و دانشجویان این دانشگاه به شعرخوانی پرداختند و در وصف صائب تبریزی سخن گفتند.

در ابتدای مراسم دکتر محمد ابراهیم ایرج پور رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان و استادیار زبان و ادبیات فارسی گفت: صائب متولد تبریز و بزرگ شده اصفهان است که خود نیز به صراحت در شعرهایش به این موضوع اشاره كرده است و ایشان بزرگ‌ترین غزل‌سرای سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر زمان صفویه است که به او شاه شاعر سبک هندی می گویند.

ایشان با اشاره به اینكه در طول تاریخ اصفهان مركز شعر و ادب فارسی بوده است بیان داشت: این استان شاعران زیادی داشته است ولی در زمان صائب تبریزی شعر به كوچه و بازار راه یافت.

ایرج پور تاكید كرد: زبان زنده مردم كوچه و بازار در شعر صائب ظهور كرد و تعبیرات، سنت ها و مسائل فرهنگی در شعر او نمود پیدا كرد.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان با اشاره به اینكه شعر صائب از دو جنبه فكری و هنر شاعری تجلی پیدا كرد افزود: صائب از بسیاری از مضامینی كه در شعرهای حافظ و سعدی گفته شده بهره گرفته و بازسازی كرده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: شعرهای صائب تبریزی نیز همانند حافظ ، عصاره فرهنگ ایرانی است و صائب از دیوان حافظ و بوستان گلی چیده و در شعرهای خود آورده است شعر صائب مجموعه رنگارنگی است كه از نظر فكری از مولانا تاثیرگرفته و شكوه و عظمت شعر او را كسی ندارد.

در پایان دکتر محمد ابراهیم ایرج پور غزل زیبایی از صائب تبریزی را خواند که شور و حال خاصی را به مجلس بخشید.

در این مراسم اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردستان به خواندن شعر و ارائه دانسته های خود در مورد صائب تبریزی پرداختند و یاد و خاطره این شاعر بزرگ و نامی را گرامی داشتند.

میرزا محمد علی صائب تبریزی از شاعران عهد صفویه است كه در تبریز زاده شد. در جوانی مانند اكثر شعرای آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه جهان شد.

وی در سال 1000 هجری قمری در تبریز متولد شد در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به كشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملك‌الشعرایی شاه عباس ثانی درآمد. در زمان كهولت در باغ تكیه در اصفهان اقامت كرد و در سال 1086 هجری قمری در سن 86 سالگی وفات یافت و در همین محل (باغ تكیه) در كنار زاینده‌ رود به خاك سپرده شد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر