1398/2/7 شنبه بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان جلسه بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی به همت مدیریت فرهنگی و با همکاری کانون شعر و ادب دانشگاه پیام نور مرکز اردستان و با حضور تنی چند از شاعران شهرستان در اتاق کنفرانس این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر محمد ابراهیم ایرج پور، رئیس و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز اردستان با اشاره به جایگاه سعدی در ادبیات جهان تصریح کرد: نگرش عمل‌گرا و حکایات کاربردی سعدی، وی را در بین متفکران کلاسیک جهان متمایز کرده است.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان ضمن توصیف آثارسعدی به عنوان اعتبار فرهنگ ایرانی، افزود: آثار این شاعر توانمند ایرانی را می‌توان منبع الهام روشنفکران عصر روشنگری در غرب دانست.

دکتر ایرج پور با بیان این نکته که سعدی افزون بر داشتن مقام عرفانی، شاعر زندگی بود تاکید کرد: آثار سعدی در متن زندگی انسان‌ها زیست می‌کند و با نقد هوشمندانه مناسبات اجتماعی همواره شیوه درست زیستن را آموزش می‌‌‌دهد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به دوران سخت زندگی سعدی که مقارن با حمله مغول به ایران بود تاکید کرد: در دوره‌ای که کشتار بی‌گناهان رواج داشت، انسان‌دوستی، صلح با طبیعت و حتی اشاره به ضرورت رعایت حقوق حیوانات در آثار این ادیب ایرانی موج می‌زند.

وی ضمن خواندن برخی حکایات از کتاب بوستان و گلستان سعدی افزود: سعدی با زبانی شیوا آموزه‌های اسلامی، قرآنی و اخلاقی را به معاصران و مردمان پس از خود می‌آموخت و این حکایات همچنان زبان حال جوامع انسانی هستند.
دکتر محمد ابراهیم ایرج در پایان با خواندن غزلی از سعدی، ابراز امیدواری کرد جامعه دانشگاهی بیش از گذشته به معانی پنهان در آثار سعدی توجه کند.

در ادامه شاعران و اعضای کانون شعر و ادب دانشگاه، به خواندن اشعار خود که در وصف حضرت ولی عصر (عج) بود پرداختند و با ایراد مطالبی یاد و خاطره این شاعر پر آوازه ایرانی را گرامی داشتند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر