1398/2/7 شنبه راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای در دانشگاه پیام نور واحد زواره در راستای استفاده بهینه از امکانات و صرفه جویی همه جانبه در امور دانشگاه، خصوصا در بحث انرژی و آب، بنا بر توصیه و حمایت رئیس واحد و با آغاز فصل بهار، نسبت به تغییر روش آبیاری غرقابی فضای سبز دانشگاه به آبیاری قطره ای اقدام گردید.

در ابتدای امر ملزومات کار از قبیل لوله و مواصلات و تجهیزات آبیاری قطره ای در خواست و سپس تهیه و به محل دانشگاه منتقل گردید و نهایتا در طول محل کاشت درختان و دور تا دور میدان جلوی ساختمان آموزشی تعبیه و انجام شد و از طریق نصب چهار شیر فلکه مجزا برای تامین فشار لازم و کاهش مصرف، نسبت به تغذیه و آب دهی به درختان اقدام گردید. ضمنا در مسیر نصب،  لوله ها زیر خاک قرار گرفتند تا در مقابل گرمای خورشید مقاومتر و از هدر رفت آب جلوگیری شود .

دکتر محمد ابراهیم ایرج پور رئیس دانشگاه پیام نور واحد زواره در این رابطه عنوان کرد: از آنجاییکه آبیاری غرقابی هر سال، جدای از اسراف آب، باعث افزایش هزینه بهای آب مصرفی نیز میگردید، امید است با توجه به وضعیت اقلیمی گرم و خشک منطقه، با این تدبیر و اجرای طرح آبیاری قطره ای، بتوان شاهد صرفه جویی و استفاده بهینه از آب و کاهش هزینه ها باشیم.

وی تاکید کرد: هزینه بهره‌برداری و نگهداری سیستم آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روش‌های آبیاری کمتر است.

ایشان کنترل علف‌های هرز، کاهش روان آب‌ یا هرزآب، کم شدن تبخیر آب و کاهش هزینه‌های کارگری را از مهم‌ترین مزایای آبیاری قطر‌ه‌ای دانست.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر