1398/1/28 چهارشنبه تقدیر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی از محقق دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در جلسه رونمایی از کتاب کاربرد سنجش از دور در علوم محیطی (روشهای پردازش تصویر Envt ) تالیف دکتر امیر حسین حلبیان عضو هیآت علمی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان از این محقق دانشگاه پیام نور تقدیر به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا  کتاب "کاربرد سنجش از دور در علوم محیطی" ( پردازش تصویر در نرم افزار ENVI ) تالیف امیرحسین حلبیان و محمود سلطانیان و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان به چاپ رسیده است.

 

امیرحسین حلبیان،عضو هیآت علمی گروه جغرافیای دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: یکی از مشکلات فراروی بشر در عصر حاضر، مخاطرات و چالش‌های زیست محیطی است که انسان امروز را درگیر کرده است. این چالش‌ها دغدغه بسیاری از اندیشمندانی است که در حوزه‌های مختلف علوم زیستی فعالیت دارند.

 

حلبیان با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهمی که می‌توانیم در راستای مقابله و مواجهه با این چالش‌ها داشته باشیم پایش محیط است، تصریح کرد: پردازش داده‌ها یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مطالعات و پژوهش های محیطی است. در چنین پژوهش‌هایی باید داده‌های به‌روز و دقیق به کار گرفته شود تا نتایج قابل قبولی به دست آید.

 

وی بر لزوم به کارگیری تصاویر ماهواره‌ای برای سنجش محیط زیست تاکید کرد و افزود: در زمینه پایش محیط زیست، تصاویر ماهواره‌ای از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پایش محیط زیست نیازمند داده و متغیرهایی است که به کمک آن بتوانیم به صورت روزانه و دقیق محیط طبیعی یا انسانی را رصد کنیم. 

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اینکه دنیا و جهان با مسائل محیط زیستی دست و پنجه نرم می کند، ارائه کتاب راهنمایی برای استفاده دانشجویان و محققان این حوزه اهمتی ویژه دارد.

 

دکتر حلبیان تاکید کرد: با توجه به توسعه علوم رایانه‌ای، سنجش از راه دور در زمینه‌های مختلف علمی از جمله علوم جغرافیا، زمین شناسی، هیدرولوژی، مدیریت منابع آب، کشاورزی و جنگلداری، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، ارزیابی توان‌های اکولوژیک منطقه ای و مخاطرات طبیعی و انسانی کاربرد فراوانی پیدا کرده است. 

 

حلبیان ادامه داد: گسترش فراگیر کاربرد سنجش از دور در تلفیق با نرم افزار ENVI در زمینههای مربوط به علوم محیطی نگاه فرارشته‌ای دارد.

 

وی نقطه قوت این کتاب را کاربردی بودن آن دانست و گفت: هدف اصلی از تألیف این کتاب، ارائه روش‌های کاربردی مختلف در پردازش تصاویر ماهواره ای به صورت جامع و کاربردی با ارائه مثال های مختلف است. 

 

این استاد دانشگاه افزود: پیش از این کتابی در مورد این نرم افزار چاپ شده است که تنها به صورت راهنمای کار با این نرم افزار است. در حالی که در کتاب "کاربرد سنجش از دور علوم محیطی" رویکرد جدیدی با ارائه مثال‌های کاربردی ارائه شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه نرم افزار ENVI  یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در تحلیل داده‌های محیطی است، اظهار کرد: این نرم افزار مورد پسند تمام کاربران است و نقطه قوت آن ارتباط تنگاتنگ آن با GIS  است. این نرم افزار به واسطه همین ارتباط از کتابخانه قوی برخوردار است .

 

حلبیان با بیان اینکه کتاب "کاربرد سنجش از دور در علوم محیطی" مورد نیاز دانشجویان و محققان علوم محیطی مختلف است، خاطرنشان کرد: این کتاب در چهار بخش تألیف شده که بخش نخست مبانی و کلیات فیزیک سنجش از دور ارائه شده است. این فصل شامل مبانی سنجش از دور و طبقه بندی سنجنده ها بر اساس طیف های گوناگون است و در قسمت دوم این فصل چرایی استفاده از این نرم افزار بیان شده است. 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در فصل دوم این کتاب مباحث مرتبط با پیش پردازش تصاویر ماهواره‌ای معرفی می‌شود. در این بخش تاکید اصلی بر روی تصاویر سنجنده‌های مختلف لندست است که به صورت کامل و جامع تمام تصاویر پیش پردازش این داده‌ها به صورت عملیاتی با ارائه مثال‌های مختلف آموزش داده شده است. 

 

وی افزود: در این فصل محقق یاد می‌گیرد که چطور داده های لندست را فراخوانی کند با تصاویر تصحیحات ماهواره ای انجام دهد. روش‌های تصحیح اعوجاج‌ها نیز آمورش داده می‌شود. در پایان این فصل فیلترینگ و روش های آماری معرفی شده است. 

 

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: در فصل سوم نیز اصول کاربردی پردازش تصاویر ماهواره ای به تفصیل ارائه و پردازش های تکمیلی از داده‌های دیگر به جز لندست در بخش چهارم کتاب بررسی می‌شود. محقق با کمک این کتاب با روش‌های طبقه بندی تصاویر ماهواره‌ای آشنا می‌شود و پردازش محاسبات تصاویر را یاد می‌گیرد. 

 

 حلبیان معرفی تارنماهایی به دست آوردن داده های تصاویر ماهواره ای را از دیگر بخش های این کتاب اعلام کرد. 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر