1397/9/25 یکشنبه برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی قبل از ازدواج ویژه دانشجویان در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی قبل از ازدواج ویژه دانشجویان در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان برگزار گردید.

در این کارگاه که با حضور دانشجویان دانشگاه برگزار شد، در راستای ارتقای سلامت روان و افزایش آگاهی دانشجویان در رابطه با مهارتهای زندگی قبل از ازدواج مطالبی عنوان شد و شرکت کنندگان در کارگاه به بیان دیدگاهها و نظرات خود در مورد دوران زندگی قبل از ازدواج پرداختند.

در ابتدا دکتر محمد ابراهیم ایرج پور رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان ضمن عرض خیر مقدم، با اشاره به اینکه هر فردی قبل از ازدواج قدرت و اختیار بالایی در تصمیم گیری دارد، بیان کرد آموزش پیش از ازدواج سعی دارد پیش از اینکه افراد درگیر یک قرارداد مذهبی،بین فردی، اجتماعی، اقتصادی ، قانونی و عاطفی شوند، آنان را با ابعاد مختلف این قرارداد چند وجهی آشنا کند.

ایشان افزود: بسیاری از افراد مهارت آموزی و مشاوره ازدواج را به زمانی موکول می کنند که تقریبا کار از کارگذشته است و حتی بسیاری از دختر و پسرهای جوان آشنایی با منابع و کتبی که در آنها مهارت های ارتباطی و مسائل مرتبط با ازدواج شرح و توصیف شده است را امری غیر ضروری و گاهی فانتزی به شمار می آورند و تصور می کنند تا زمانی که خطبه عقد بین دو نفر جاری نشده است، لزومی به کسب این مهارتها ندارند ، در حالی که انسان برای ورود به هر دوره جدیدی از زندگی نیازمند دانش و آموزش است. اگر زندگی زناشویی را جدی ترین دوره رشد هر انسان تلقی کنیم، باور اینکه در این دوره رشد، نیازمند راهنمایی هستیم، نه تنها عجیب نیست بلکه بسیار هم لازم می باشد.

در ادامه سرکار خانم رهنما کارشناس ارشد روانشناسی و استاد دانشگاه و مدرس کارگاه گفت یکی از مسائلی که در مشاوره پیش از ازدواج بسیار مورد تاکید است تطابق ویژگی های خلقی و شخصیتی دو طرف است. اینکه این دو فرد تا چه میزان از نظر خلقی و شخصیتی با یکدیگر همسان هستند، چرا که تفاوت ها در سن، تحصیل و سطح فرهنگ با آموزش، مدیریت می شود اما تفاوت های شخصیتی و خلقی با هیچ آموزشی مدیریت نمی شود.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از کارهایی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می شود این است که به افراد گفته می شود چه تیپ شخصیتی با چه تیپ شخصیتی دیگر می تواند ازدواج کند چرا که نادیده گرفتن این مسئله آسیب های غیرقابل جبرانی برجای می گذارد که به سختی قابل بازگشت است. افراد قبل از اینکه تصمیم به ازدواج بگیرند باید به یک شناخت دقیق از خود برسند و دقیقا بدانند که از زندگی چه می خواهند و هدف های خود را روشن کنند. رشد عقلی و جسمی یکی از پیش شرط های ازدواج است البته باید این نکته را در نظر گرفت که سن تقویمی نمی تواند دلیل بر رشد عقلی و شخصیتی باشد و ممکن است فردی با وجود داشتن سن بالا رفتاری کودکانه داشته باشد. قبل از اینکه فردی بخواهد ازدواج کند لازم است مشکلات روانی خود را با کمک گرفتن از متخصص روان شناس و یا روانپزشک حل کند.

رهنما در پاسخ به پرسش دانشجویان شرکت کننده در این کارگاه مبنی بر اینکه چگونه در انتخاب همسر اقدام کنیم که شانس موفقیت زندگی مشترک بالا رود گفت: یکی دیگر از مشکلات جوانان در حوزه انتخاب همسر داشتن تصورات غلط از فرایند انتخاب تا ازدواج است. تصویری که بسیاری از جوانان از زندگی زناشویی دارند، تصویری است که از زندگی والدین یا دیگر اطرافیان نسل قبل خود داشته اند و این یکی از چالش هایی است که جوانان با آن روبرو هستند. چرا که جوانان می خواهند مدرن فکر کنند، اما سنتی زندگی کنند. بنابراین در هنگام انتخاب همسر بدون در نظر گرفتن مقتضیات گوناگون برای شروع یک زندگی خوب، دست به انتخاب همسر می زنند و هنگامی که انتخاب آنان با مشکل مواجه شد برای حل مشکلی که خودشان در بروز آن نقش اصلی را داشته اند دست به دامان دیگران می شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره ضرب المثلی ایرانی که می گوید: " کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز " تصریح کرد اگر بخواهیم ارتباطی بین این ضرب المثل و ازدواج پیدا کنیم باید بگوییم که این ضرب المثل بر تناسب و هم کفو بین دو فرد تاکید دارد. وقتی دو نفر قصد ازدواج دارند ضمن کسب شناخت از ویزگی های شخصیتی یکدیگر باید متناسب و هم شان یکدیگر نیز باشند، چرا که اختلاف زیاد بین دو نفر ممکن است منجر به تنش و جدایی شود.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر