1397/9/10 شنبه بازدید دانشجویان رشته مهندسی صنایع غذایی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد از کارگاه گز سازی خوراسگان به همت انجمن علمی مهندسی صنایع غذایی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد، 20 نفر از دانشجویان این رشته از کارگاه گز و شیرینی تحت نظر مرکز رشد و فن آوری گیان دارویی دانشگاه آزاد خوراسگان بازدید کردند.

بنا بر توضیح کارشناس مربوطه این کارگاه توسط شرکت دانش بنیان سلامت گستران که تحت نظر مرکز رشد و فن آوری گیاهان دارویی  دانشگاه آزاد خوراسگان که در زمینه کار تحقیقاتی و تولید فعالیت می کنند اداره می گردد و با ایجاد اصلاح فرمولاسیون روی گز و شیرینی جات لوز و تغییر در آن جهت استفاده بیماران دیابتی و سیلیاکی منجر به ثبت اختراع در این زمینه گردیده اند. و در جشنواره های مختلف به عنوان طرح مطرح شده است،با فرآیند ایجاد شده در گز و شیرینی و سوهان این محصولات برای بیماران دیابتی و سیلیاکی قابل مصرف می گردد، بیماران سیلیاکی کسانی هستند که به گلوتن آرد گندم حساسیت دارند، و اگر از محصولاتی که دارای این ماده هست استفاده کنند موجب حساسیت بالا در آنها می شود و در مصرف بالا ممکن است منجر به مرگ هم بشود، و کاری که این شرکت کرده است محصولات را به صورت فری گلوتن تولید کرده که برای این بیماران قابل مصرف باشد، حدود سه میلیون نفر در ایران به این بیماری دچار هستند. در گز سنتی ترکیبات شکر، گلوکز، گلاب، پودر سفیده تخم مرغ و مغزهای پسته ، بادام و ادویه جاتی مثل هل استفاده می شود. این شرکت در گز سنتی اصفهان برای بیماران سیلیاکی به جای آرد بسته بندی گز ازآرد ذرت  و برنج که فاقد گلوکن است استفاده کرده است و همچنین از گلوکز فوق تصفیه ذرت به جای  گلوکز گندم استفاده شده است که برای این بیماران مشکلی ندارد و ادویه جاتی که برای این بیماران استفاده می شود داخل خود شرکت سائیده می شود.

     کار دیگر این شرکت حذف شکر و گلوکز از محصولات و جایگزین کردن ایزومات طبیعی است. ایزومات شکر تغییر ساختار یافته است که دو مرحله واکنش روی آن انجام شده است یک مرحله واکنش آنزیمی و یک مرحله واکنش کاتالیکی و در واقع در نهایت میزان شیرینی ایزومات شش دهم شکر می شود و جذب آن در بدن به کندی صورت می گیرد و آنزیمهای دهان روی ایزومات تاثیر نمی گذارد و بافت آن شکسته نمی شود ، تخمیر صورت نمی گیرد و مینای دندان خراب نمی شود.شرکت دانش بنیان سلامت گستران ایزومات طبیعی را جایگزین شکر برای ایجاد بافت و حجم کرده است و چون شیرینی آن شش دهم شکر است برای جبران کمبود شیرینی آن از گیاهی به نام استوییا استفاده کرده که برگ خشک آن نسبت به نوع گونه ده تا بیست برابر از شکر شیرین تر است و قندی که از آن گرفته می شود سیصد برابر از شکر شیرین تر است، که این شرکت برای کمبود جبران شیرینی ایزومات از این گیاه استفاده کرده است. جایگزین گلوکز در محصولات شرکت سلامت گستران ماده ای است به نام سوربیتول که قندی الکلی است که شفاف و سفید است و بر عکس ایزومات خاصیت نگهدارندگی رطوبت را دارد.

     کار دیگر این شرکت استفاده از نوعی جلبک دریایی به نام اسپوریلینا است. جلبک دریایی که 78 درصد وزن خشکش پروتئین دارد 18 اسید آمینه دارد سرشار از ویتامین ب 12 و آهن است و ارزش غذایی آن به قدری بالاست که سازمان فضانوردی ناسا برای خوراک فضا نوردها به عنوان یک ماده غذایی کم حجم و پر انرژی از این ماده استفاده می کند که در قرص های مکمل غذایی و ورزشی هم استفاده می شود.که در شیرینی لوز از اسپوریلینا استفاده شده است.

      استفاده از قارچ گانودرما از دیگر ایده های این شرکت است که دارای ارزش غذایی بالا و خاصیت آنتی اکسیدانی بالاست و باعث کاهش قند خون می شود و خاصیت ضد سرطانی دارد و برای افزایش ارزش غذایی از آن در گز و شیرینی استفاده شده است این محصولاتی که غنی سازی گردیده است جزو محصولات فراسودمند است محصولی است که دارای ظاهری عادی است ولی دارای ویژگی های خاص است.

     به کارگیری گیاه آزیوش از ایده های دیگر این شرکت است این گیاه نیز از نظر میزان پروتئینو خاصیت آنتی اکسیدانی دارای ارزش غذایی بالاست و این قابلیت غنی سازی در محصولات غذایی را دارد.

کارشناس شرکت دانش بنیان سلامت گستران در پایا ن گفت این شرکت برای شیرینی لوز بدون قند غنی شده با گیاهان دارویی و معطر، سوهان خوراکی بدون قند ثبت اختراع دارد.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر