1397/8/28 دوشنبه برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع بیماری های قلبی و عروقی – دیابت در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان کارگاه آموزشی با حضور خانم دکتر ملکی معاون پیشگیری شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان و شرکت کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردستان، با موضوع بیماریهای قلبی عروقی و دیابت در محل سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار گردید.

در این کارگاه کارکنان و دانشجویان با بیماریهای قلبی عروقی و دیابت ، عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقي ، فشارخون و ديابت آشنا شدند.

در ابتدای این نشست، ابراهیم زاهدزاده مسئول امور فرهنگی دانشگاه ضمن تبریک به مناسبت 9 ربیع الاول - سالروز آغاز امامت و زعامت حضرت مهدی موعود (عج) و عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی خدمت سرکار خانم ملکی ( معاونت پیشگیری شبکه بهداشت و درمان شهرستان) و کارکنان و دانشجویان دانشگاه بیان داشت : امور فرهنگی دانشگاه جهت افزایش سطح دانش و آشنایی کارکنان و دانشجویان با بیماری ها، اقدام به برگزاری این قبیل کارگاه ها با موضوعات مختلف نموده است.

وی از حاضرین خواست تا با دقت از مطالب عنوان شده اسفاده کرده و در راستای انتقال به سایرین اهتمام داشته باشند. 

سرکار خانم ملکی در این نشست تصریح کرد: همچنان بيماريهاي قلب عروقي و دیابت بعنوان يكي از مهمترين عوامل مرگ و مير مي باشند لذا كنترل اين بيماران توسط كادر بهداشتي درماني(پزشك، مراقب سلامت و...) از اهم وظايف شبكه بهداشت و درمان مي باشد.

وی، مصرف نامناسب مواد غذایی بویژه مواد قندی و چربی ها و کم تحرکی را از عوامل اصلی در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت، بویژه در افراد بالای 30 سال دانست.

تغذیه سالم در افراد مبتلا به بيماري هاي مذکور را از ديگر مباحث مطرح شده در اين کارگاه بود.

وی با تاکید برضرورت تغییر عادات غذایی نامناسبت در افراد گفت: این بیماری تمامی رده های سنی را تهدید میکند لذا شدت بیماری های قلبی و عروقی از 40 سالگی در مردان و از 50 سالگی در بانوان شیوع پیدا می کند که دلیل اصلی آن نامناسب بودن رژیم غذایی و کم تحرکی می باشد.

معاونت پیشگیری شبکه بهداشت و درمان اردستان با استناد به مطالعات انجام شده اخیر در کشور و اینکه 23 درصد ایرانی ها بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند، اضافه کرد: مصرف بی رویه مواد قندی بالاخص 'نان و برنج و سیب زمینی' که سرشار از مواد قندی و نشاسته هستند، مهمترین عامل در ابتلا به دیابت است که از آن به عنوان 'ام الفساد' بیماری ها نام برده می شود.

 

ایشان، تکرر ادرار، بی حالی و زیاد نوشیدن مایعات را از علائم بیماری دیابت دانست و تصریح کرد: انجام مستمر آزمایش قند خون، راه ساده تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری است.

در این کارگاه عوامل خطر برای بیماری های قلب و عروق مورد بحث و بررسی قرار گرفتن که اهم آن فشار خون بالا، افزایش چربی خون به ویژه (کلسترول)، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی، کم تحرکی (انجام ندادن فعالیت های بدنی) و اختلال در انعقاد خون بود.

همچنین در این نشست نشانه‏های مهم بیماری قلبی و عروقی مورد بررسی قرار گرفت که به درد در قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب می توان اشاره کرد.

ملکی با برشمردن اصول پیشگیری از بیماری های قلب و عروق در افراد بیمار بیان داشت جهت جلوگیری از این بیماری باید مواردی از قبیل سیگار نکشیدن، کنترل فشار خون، کنترل چربی و قند خون را رعایت نمایند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر