1397/8/21 دوشنبه برگزاری همایش تغذیه سالم در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد همایش تغذیه سالم تحت عنوان بررسی باورهای غلط تغذیه ای به همت انجمن علمی مهندسی صنایع غذایی در سالن همایشهای دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد برگزار گردید.

در این همایش که حاصل همکاری دانشگاه پیام نور و شبکه بهداشت و درمان نجف آباد بود خانم سرمدی کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان در ارتباط با امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی یعنی  دسترسی کافی مردم به مواد غذایی مورد نیاز بدنشان، یعنی آنچه را برای سلامت نیاز دارند باید به مقدار لازم در اختیارشان قرار گیرد و بحث ایمنی مواد غذایی یعنی اینکه غذایی که به دست مردم می رسد از لحظ شیمیایی ، میکروبی و آلاینده ها غذای پاک و سالمی باشد. برای اینکه ما به این هدف برسیم سازمانهای مختلفی باید تلاش بکنند یکی از این سازمانها وزارت بهداشت است که سعی بر آموزش مردم و تامین بخش ایمنی مواد غذایی و با سازمانهای ذیربط برای نیل به این هدف گفتگو کند، یکی دیگر از این سازمانها سازمان جهاد کشاورزی هست که در بخش کشاورزی باید تلاش خود را برای تهیه غذای سالم داشته باشد، سازمان دیگر سازمان دامپزشکی است، که آن هم سعی در تامین مواد پروتئینی به مقدار کافی را دارد.

   کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان نجف آباد در ادامه در مورد باورهای غلط تغذیه ای یا به عبارتی شایعات در مورد مواد غذایی گفت: متاسفانه مردم در قبال این فعالیت سازمانها دست به کارهای فرعی می زنند که این کارها خلاف جهت سیاست گذاری تغذیه ای است ، مثلا سازمان جهاد کشاورزی محاسبه می کند که مردم باید روزانه 80 گرم پروتئین دریافت کنند و برای نیل به این هدف فعالیتهایی می کنند ولی متاسفانه برخی  مردم در مقابل این اقدام صحیح تغذیه ای ، شایعه می کنند که مرغ و تخم مرغ هورمون دارد و برای سلامت ضرر دارد مردم نخورند، این دوگانگی باعث می شود که مردم ما دسترسی کافی به مواد غذایی را پیدا نکنند، و در قبال این شایعات نادرست وزارت بهداشت موظف می شود که  به مردم در مورد سلامت مرغ و تخم مرغ و رد این شایعات اطلاع رسانی کند و همه اینها از آنجا ناشی می شود که جامعه ما دنباله شایعه پراکنی است تا اینکه سمت حقایق برود. سازمان دامپزشکی تلاش دارد که دامداری را توسعه دهد و بر آن نظارت داشته باشد، و تلاش دارد که شیر مورد نیاز مردم تهیه شود، و شیر نیز به اندازه کافی در کشور تولید می شود ولی متاسفانه باز شایعه می شود که شیر افزودنی غیر مجاز دارد و فاقد مواد لازم است و استفاده نکنید و این مجدد باعث اتلاف نیرو به منظور لغو شایعه نادرست می گردد. و پیروی کردن از این شایعات باعث سوء تغذیه می شود. و به همین دلیل آمار بیماریهایی چون پوکی استخوان و کمبود کلسیم در جامعه خیلی زیاد است، و هدف ما از تشکیل چنین همایشهایی این است که از این شایعات و باورهای غلط را کم کنیم و به آنها دامن نزنیم و به فکر سلامت جامعه باشیم.

     خانم سرمدی در ادامه افزود: در حال حاضر درصد چاقی در جامعه ما بالاست، حدودا 60 درصد مردم اضافه وزن دارند و 30 درصد جامعه ما چاق هستند، اضافه وزن مرحله هشدار است ولی در مرحله چاقی هشدار جدی می شود و ما مستعد خیلی از بیماریها و مشکلات هستیم . یکی از دلایل چاقی عدم انتخاب غذایی خوب است. و برای غذاهای مناسب مثل شیر و گوشت شایعه درست می کنیم و به ازای آن از تنقلات مضر مثل بیسکوییت و قند و غیره استفاده می کنیم با اینکه همه جا هشدار چاق کنندگی این مواد داده شده است، و اینکه این مواد عامل سرطان، و دیابت هستند و سلامت ما را به خطر می اندازندرا بدون نگرانی مصرف می کنیم، پس اولین مشکل جامعه ما این است که مصرف قند، شکر و چربی، شیرینی ما بالاست و ما با خیال راحت از آن استفاده می کنیم و هیچ شایعه ای پیرامون آن درست نمی کنیم.پس ما باید شایعه را کم کنیم و در انتخاب غذای خود فکر کنیم.سعی کنیم غذایی را انتخاب کنیم که بدن به آن نیاز دارد.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر