1396/9/20 دوشنبه برگزاری همایش آشنایی با بازار بورس در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد به همت انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد همایش آشنایی با بازار بورس ، با حضور و سخنرانی آقای احسان امیری مدرس دوره های مقدماتی و پیشرفته بورس و اوراق بهادار در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار گردید.

احسان امیری در آغاز سخن در مورد اینکه بازار بورس چیست گفت: بازار بورس در سال 1346 توسط یک فرانسوی برنامه ریزی شد و این بازار از آن سال کار خود را در ایران شروع کرد و از آن روز تا کنون در این بازار حتی یک ریال هم اختلاس و جابجایی های غیر معقول پول را نداشته ایم، نه فقط در بورس ایران در بورس تمام کشورهای دنیا امکان اختلاس، کلاه برداری و دزدی نیست ، و این به خاطر ماهیت بازار بورس است. اطلاعاتی بازار بورس از طریق حسابرسهای ناظر بازار بورس انجام می شود و خود شرکتها دخل و تصرفی در حسابرسی ها ندارد و همه حسابرسی ها توسط ناظران بورس انجام می شود و همین مسئله است که در بازار بورس دنیا موجب این شده است که این بازار، بازار پاکی باشد.

     مدرس بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت : در بازار بورس ایران یک شعاری وجود دارد که این شعار در واقع ماهیت این بازار هست تحت عنوان شغل دوم درآمد اول. در بازار بورس ایران 90 درصد سیاه لشگرند. 10 درصد کسانی هستند که می توانند از بازار سود بگیرند و این یک واقعیت تلخ است. و این تابع اصل بیست، هشتاد است که هشتاد درصد افراد جامعه برای این بیست درصد کار می کنند و این اصل جامعه سرمایه داری را به رخ می کشد. ولی در بازار بورس این واقعه بدتر است یعنی نود به ده است.  اولین موضوع که در بازار بورس باید نسبت به آن آگاه باشیم این است که چه درآمدی را از این بازار انتظار داریم تا بتوانیم در بازار بورس آنلاین بمانیم.

امیری در ادامه در مورد تورم در ایران و سایر کشورها و تاثیر آن در بازار بورس گفت: در کشورهای دنیا تورم یک تا پنج درصد است، جهان سومی ها به ده درصد هم می رسند، در جامعه ای مثل ژاپن تورم نزدیک به صفر است و در سال 2011 این تورم منفی بود، تورم منفی یعنی همه چیز گران که نمی شود بلکه ارزانتر هم می شود. تورم منفی نیز خوب نیست چون باعث ورشکستگی اقتصادی می شود و این یک کابوس است برای جامعه اقتصادی. ژاپن در سال 2011 به همین دلیل بیشترین آمار افسردگی را داشته است. ژاپن دچار یک بیماری اقتصادی شده بود و تورم به سمت منفی پیش می رفت و این یعنی سقوط محض. بنابراین تورم هر چه قدر مثبت باشد می توان با آن کنار آمد ولی تورم منفی فاجعه است. تورمی که مثبت می شود بسته به شرایط جامعه می تواند پاسخگو باشد. در جامعه ای مثل آمریکا ، انگلیس و بعضی از کشورهای اروپایی که بهترین تورم را نسبت به رشد خود دارند تورم حدود یک و نیم تا سه درصد است. و این یعنی فعالیت اقتصادی در این شرایط سالی سه درصد سود دهی دارد. اگر در بازار بورس فعالیت می کنید باید در درجه اول با خود رو راست باشید. یعنی باید بدانید کدام واقعیت وجود دارد و به شما در عرصه بازار بورس کمک می کند. در جامعه ما رشد قیمتها کمی کاذب و حباب گونه است. تنها دولت اختیار افزایش قیمت ها را دارد و در بعضی شرایط این کار را می کند و درست هم هست چرا که اگر این کار را نکند جامعه ما بیمارتر از قبل می شود. با توجه به تحریم هایی که داریم و مشکلات پیش رو فعلا تنها راه افزایش قیمت تمام شده کالاست البته مدیریت برنامه ریزی در زیر ساختهای ما خیلی ضعیف است اگر نه غیر از این هم راههایی وجود داشت. کم کردن تحریم ها هم خیلی می تواند کمک کند ولی بعضی وقتها تورم و افزایش قیمتها به دولت تحمیل می شود. اگر در جامعه اقتصادی ایران فعالیت میکنید باید بدانید در سال بخش عمده ای از درآمد شما باید صرف تورم شود. در بازار بورس اگر 10 تا 20 درصد سود داشتید به دلیل تورم این سود درآمد نیست بلکه فقط باعث می شود شما با کف بالا بروید. در بانکهای ما کمتر از آنچه تورم داریم سود بانکی پرداخت می شود یعنی در واقع ما داریم به بانکها سود می دهیم. به همین خاطر خیلی از مراجع بانکهای ایرانی را اسلامی نمی دانند. در کشورهای دیگر اگر سه درصد تورم دارند بانکها هفت درصد سود می دهند. یعنی دو برابر تورم سود می دهند. یعنی بانکهای ما باید سی درصد سود بدهند تا مردم را در مسیر بازدهی قرار دهند. کسی که بازار بورس کار  می کند هیچ وقت پول خود را در بانک قرار نمی دهد چون می داند بانکها دارند از آنها وام می گیرند. این است که دولت سود بانکی را کاهش داده است تا انگیزه برای مردم ایجاد شود و پولشان را از بانکها خارج کنند و در جامعه آن را خرج کنند. بحث سرمایه گذاری و ریسک ریال خیلی امنیت دارد اگر در بازار بورس هستید باید پولتان را سرمایه گذاری کنید تا اینکه در بانک ها بگذارید. در جوامعی مثل ما مثالی هست که می گویند نگهداری پول به هر شکلی غیر از ریال بهترین حالت است. یعنی هیچ وقت پولتان را به شکل ریال نگه ندارید اگر شد به شکل دلار یا طلا نگه داری کنید ولی در بانک نگذارید. چون ارزش ریالی پول پایین می آید و در مجمع اقتصاد جامعه هم خیلی مفید نیست.

کارشناس بورس و اوراق بهادار همچنین در مورد میزان سرمایه در بازار بورس و درآمد حاصله گفت: بازار بورس روزانه می تواند به هر ده میلیون 10 درصد سود بدهد. الجزایر، سریلانکا، سودان جنوبی، سودان شمالی و ونزوئلا تورمشان از کشور ما بالاتر است. یعنی ما پنجمین کشور در بالا بودن تورمیم.

     امیری در پایان ضمن توصیه به حضور فعال در بازار بورس ادامه داد: در کشورهای دیگر حتی قبل از دانشگاه دروس مربوط به بزرگترین صنعت یک کشور که بازار بورس هست وجود دارد ولی در کشور ما حتی در دانشگاه رشته ای به نام بورس وجود ندارد و در رشته اقتصاد تنها چند واحد در مورد بورس می گذرانند و این ضعف و مشکل ماست.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر