1396/11/18 چهارشنبه بازدید کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد از خانه مشروطه اصفهان کارکنان مرکز نجف آباد بیست و یکمین برنامه طبیعت گردی خود را مصادف با ایام الله دهه مبارک فجر در قالب یک گردش علمی به همراه دانشجویان به بازدید از خانه مشروطه اصفهان تخصیص دادند.

      این خانه تاریخی دارای دو شاه نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق است. اتاق هفت دری این خانه از دو طرف دارای شیشه‌ کاری است. این شیشه‌ کاری‌ها روی هفت لنگه در که به آن اُرُسی گفته می‌شده قرار گرفته‌است که در زمان تابش نور آفتاب محیطی بسیار زیبا را در این اتاق بوجود می‌آورد. تالار به تزئینات گچ بری و نقاشی‌های شیر و شکر مزین است. این ارسی‌ها، شاه نشین و محل ملاقات‌های رسمی بوده که دیوارهای آن با نقاشی‌هایی به سبک شیر و شکر آراسته شده‌است. یکی از ویژگی‌های نقاشی شیر و شکر، برجسته به نظر رسیدن آن است.

      خانه مشروطه اصفهان مکان گردهم‌آیی آزادی‌خواهان، مردم، علما، روشنفکران و رجال سیاسی فرهنگی اصفهان و بختیاری بود تا درباره مشروطیت و حکومت و قانون و امور مدنی مشورت و هم فکری کنند.

     نام مشروطیت در حقیقت در برگیرنده «قانون‌گرایی» است و حکومت مردم‌سالاری و مشورت را به ذهن می‌آورد. به همین دلیل می‌توان با قدم گذاشتن در این خانه و مطالعه اسناد و مدارک و تصاویر موجود در آن میتوان با فعالیت مشروطه‌خواهان اصفهان و مباحث و اندیشه آنان آشنا شد.

    علاوه بر وقایع مربوط به دوران قبل از مشروطه مشروعه، جنگ اول جهانی اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی، این خانه محل زندگی و متعلق به محمدتقی رازی اصفهانی، شیخ رازی یا محمدتقی ایوانکی سر سلسله خاندان نجفی اصفهانی است که از چهره‌های مهم آن دوره و پدر محمدتقی نجفی اصفهانی و نورالله نجفی اصفهانی و استاد شیخ فضل‌الله نوری بوده‌است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر