1397/6/25 یکشنبه برگزاری اولین جلسه نقد کتاب در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد در پی طرح ایده نقد کتاب در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد که مورد استقبال و تحسین قشر فرهیخته شهرستان قرار گرفت اولین جلسه نقد و بررسی با نقد کتاب انسان در جستجوی معنی نوشته دکتر ویکتور فرانکل استاد روان پزشکی دانشگاه وین ترجمه دکتر اکبر معارفی با حضور علاقه مندان در سالن شوراهای دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد برگزار گردید.

در این کتاب دکتر فرانکل از تجربه هایی که باعث کشف لوگوتراپی گردید گفتگو می کند . وی مدتی طولانی در تنگنای زندان فشرده نازیان اسیر بود و همه چیز خود را از دست داد پزشک روانشناسی که خود این دردها را کشیده باشد حرفش شنیدن دارد. او باید بهتر از هر کس دیگر بتواند به شرائط انسانی ما با علم و علاقه بنگرد. دکتر فرانکل معتقد است اگر زندگی خود معنایی داشته باشد رنج و میرندگی نیز معنا خواهد یافت. این معنا را نمی توان بدیگری تلقین کرد. هر فرد باید معنای زندگی خود را خود جستجو کند و مسئولیت آن را بپذیرد . در اردوگاه فشرده اسیران هر اتفاقی سبب می شود زندانی اتکائش را به زندگی از دست بدهد. همه هدفهای معمولی از او گرفته شده است. تنها چیزی که برای او مانده آخرین آزادی است، آزادی اینکه گرایش و طرز فکر خود را در برابر حادثه ای برگزیند. این آزادی غائی و نهائی که رواقیان پیشین و اگزیستانسیالیستهای امروزی به آن عقیده دارند در داستان فرانکل سیمای بسیار زنده و روشنی می گیرد.

    در جلسات نقد کتاب  که با شعار" مطالعه، تامل و گفتگو" در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد آغاز شد همه شرکت کنندگان که قبلا کتاب را مطالعه کرده اند به تامل و گفتگو در مورد کتاب می نشینند ، البته ابتدا یک نفر از شرکت کنندگان کلیات و نکات کلیدی و محتوای کتاب را بیان می کند و سپس بقیه شرکت کنندگان در مورد آن اظهار نظر کرده و به گفتگو می نشینند. کتاب در جستجوی معنی توسط دکتر سید سعید آیت رئیس دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد در این جلسه ارائه شد و سپس مورد بررسی و نقد توسط شرکت کنندگان قرار گرفت. نتیجه گیری به عمل آمده از بررسی کتاب این بود که انسان در صورتی که معنی و به زبان خودمان دلخوشی در زندگی داشته باشد می تواند حتی در سخت ترین شرایط امید به زندگی را در خود زنده نگهدارد و زنده بماند و دچار نابسمانیهای روحی روانی نگردد . همیتطور که در اردوگاه فشرده اسیران که دکتر فرانکل آن را تجربه کرده بود مکانی که از انسان هیچ چیز به جز یک شماره باقی نمی ماند آنهایی که موفق شده اند انگیزه ای هر چند کوچک برای ادامه زندگی پیدا کنند از این شرایط جان سالم بدر برده اند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر