1396/2/6 چهارشنبه جشن مبعث و گرامیداشت روز سعدی در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد چهارم اردیبهشت در آستانه مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و مقارن با روز سعدی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد در سالن اجتماعات این دانشگاه همایشی به همین مناسبت با موضوع پیامبر اسلام (ص) در اشعارسعدی برگزار نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این همایش رئیس دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد ضمن تبریک این روز خجسته مبعث رسول مهربانی ها پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) و گرامیداشت شاعر بلند آوازه ایرانی سعدی شیرازی گفت : سقف حکمت و زیبایی های زبان فارسی بر چهار ستون ادب فارسی حافظ، مولانا ، فردوسی و سعدی بنا شده است و این سقف آنقدر بلند و مرتفع هست که کلاه از سر عقل می افتد. زیبایی را در کنار حکمت نشاندن و به عبارتی حکمت مرصع داشتن از هنر این بزرگان بوده است. نه فقط برای ایرانیان بلکه شخصی مانند گوته چشمش به حافظ خیره میشود و کارنو که تخصص او مدار منطقی کامپیوتر است اسم کوچکش سعدی کارنو بوده است .

    دکتر سید سعید آیت در ادامه ضمن اشاره به اشعار سعدی در مورد پیامبر اسلام (ص) گفت : سعدی ارادت خاصی نسبت به حضرت محمد (ص) دارد و ما باید به این بپردازیم که ویژگی پیامبر اسلام چیست که دلها را به سوی خود می کشاند و یا اینکه قرآن بر چه نکات اصلی پیامبر تامل می کند که اگر شخصی ارادتی به پیامبر دارد این نکات مرا از سر نقد ببیند یعنی دنبال این باشد که بهانه هایی از آن بگیرد. یک قوم دانشگاهی باید هر سخنرانی که روبرویش قرار گرفت چه سخنران زنده باشد چه متن سخنرانی روبروی شخص باشد و این شخص هر شخصیتی باشد دنبال این باشد که نقدش کنند، عیار بزند و اینجاست که عظمت حرفهای بدردبخور بیشتر مشخص می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور  در ادامه ضمن تقدیر از بسیج دانشجویی به دلیل انتخاب عنوان رسول مهربانی ها برای پیامبر اسلام گفت: پیامبر دو ویژگی اساسی داشت یکی مهربانی است و دیگر اخلاق خوب. شخصیت اصلی پیامبر این است که در قرآن می گوید: رسول من انفسکم. پیامبر در بین مردم بود و هیچ تفاوتی با مردم عادی از لحاظ ظاهری نداشت به گونه ای که اگر کسی او را در جمعی نمی شناخت باید سوال می کرد که کدام یک پیامبر اسلام است و این بود که مردم دوستش داشتند. مهربانی از دیگر ویژگی های پیامبر بود. هیچ جایی پیامبر از خودش رفتار خشنی نشان نداده است، پس اینکه می گوئیم اشداء علی الکفار. یعنی پیامبر در برابر کفار محکم بودند نه خشن. پیامبر در فتح مکه خانه اصلی ترین دشمنش را مامن کرد و گفت هرکه به خانه ابوسفیان پناه برد در امان است. یعنی گویی میخواهد با آدمها مهربانی کند نه اینکه خود را از شر هر مخالفی رها کند. اصلا در پیامبر اسلام چیزی به نام کینه وجود ندارد. پس ما هر رویکردی با پیامبر داشتیم اگر در تناقض با این مهربانی و رحمتش بود ربطی به دین پیامبر ندارد بلکه مبتنی بر سلایق شخصی خود عمل کرده ایم. دقت کنید رفتارها و اخلاق پیامبر را بشناسید که ما مردمی که ادعا می کنیم پیروان آن حضرت هستیم کاری نکنیم که خلاف خواست او باشد. شفاعت خواستن شاید معنیش همین تمسک جستن به رفتار درست باشد یعنی ببینیم پیامبر چگونه عمل کرد و ما خودمان را مطابق با او اصلاح کنیم.

آیت با این بیت سخنان خود را به پایان برد:

گر خواجه شفاعت نکند روز قیامت           باید که زمشاطه نرنجیم که زشتیم

     دکتر قانونی عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه پیام نور نجف آباد که دیگر سخنران این همایش بود سخنان خود را با شعری از سعدی آغاز کرد و پس از بیان تاریخچه ای از زندگی سعدی شیرازی و اشاره به زیبایی های اصفهان و شیراز دراردیبهشت ماه ادامه داد: زیباترین توصیفات راجع به پیامبر اکرم سعدی دارد، هم در بوستان و هم در گلستان. سعدی در گلستان پیامبر را ناخدای کشتی روزگار می داند.

     عضو هیات علمی مرکز نجف آباد در ادامه ضمن اشاره به اینکه نه تنها سعدی بلکه اکثر شعرای فارسی زبان در وصف حضرت محمد سروده اند نمونه هایی از اشعار شعرای نامدار ایرانی را در وصف پیامبر اکرم ارایه داد.

در ادامه این همایش گروه های موسیقی به اجرای تصنیف هایی در وصف پیامبر اسلام پرداختند.  
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر