1396/10/4 دوشنبه برگزاری کارگاه پژوهشی و تخصصی پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان کارگاه پژوهشی و تخصصی پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس دانشگاه، مسئولین شهرستانی از جمله شهردار اردستان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی، رئیس اداره ورزش و جوانان، رئیس اداره بهزیستی و همچنین تعدادی دیگر از مسئولین شهرستان، کارکنان و دبیران انجمن های علمی روانشناسی، علوم اجتماعی، حقوق زیست شناسی و دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز اردستان برگزار شد.

در این نشست استادیار علوم اجتماعی و رئیس دانشگاه پیام نور مرکز وزوان جناب آقای دکتر حسن رضا یوسف وند، به ایراد سخنرانی پرداخت.

محسن زائری دبیر شورا ضمن عرض سلام و تشکر از مسئولین ابراز داشت: یکی از مباحثی که در شورای مبارزه با مواد مخدر بحث شد و از مباحث مهم شورای شهر اردستان است بحث علمی تخصصی و پژوهشی درباره مبارزه با مواد مخدر و آسیب های آن است و اصرار بر این بوده که این کارگاه در دانشگاه برگزار و مباحث در میان قشر دانشجو مطرح گردد.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان ضمن عرض خیر مقدم ، به فرهنگ اشاره ای داشتند و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی را مهمترین راهکار برای پیشگیری هرگونه آسیب اجتماعی از جمله اعتیاد دانستند.

دکتر محمد ابراهیم ایرج پور در ادامه افزود: دانشگاه یکی از مکان های آموزشی و فرهنگی هر شهرستانی است که مخاطبین آن دانشجویان و جوانان هستند و دانشگاه نقش مهم و تاثیر گذاری در رشد و ارتقاء علمی فرهنگی هر شهرستانی دارد و در برابر خطراتی که جوانان با آن روبرو هستند قرار میگیرد.

ایشان ضمن اشاره به این موضوع که کشور ایران با بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر همسایه است و درصد اکتشافات مواد مخدر در ایران بسیار بالاست افزود بلای مواد مخدر مشابه بمب های شیمیایی و بیماریهای واگیردار است و معتقدیم مسائلی که افراد را به سمت اعتیاد می کشاند نداشتن رشد فکری و فرهنگی است.

وی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور مرکز اردستان تاکنون با همکاری انجمن های علمی و دانشجویان فعال فرهنگی، کارگاه های تخصصی متعددی را با حضور اساتید برجسته در این خصوص برگزار نموده است و انجمن های علمی پس از آموزش و کسب اطلاعات، چکیده این جلسات را با برپایی جلسات دیگر، توزیع پوستر و اطلاعیه و درج در سایت دانشگاه به آگاهی کلیه دانشجویان می رسانند.

ایرج پور همچنین تصریح کرد: جامعه ای که در زمینه فرهنگی نتواند خوراک اولیه ذهنها را فراهم کند، جوانانش به سمت دیگری گرایش پیدا می کنند و از مباحث عمده ای که می تواند برای اینگونه موارد نقش موثری داشته باشد، مسائل مذهبی و دینی است که نقش خود را در جامعه بتواند عملی کند.

در ادامه استادیار و رئیس دانشگاه پیام نور مرکز وزوان ابراز داشت مواردی که در جامعه تکرار شوند خود به خود به هنجار اجتماعی تبدیل می شوند و نگاه به مواد مخدر در ایران نگاه صحیحی نبوده زیرا اگر درست بود نباید شاهد رشد پنج درصدی آمار معتادان در ایران باشیم.

این کارشناس جامعه شناسی ضمن ابراز خوشنودی از برگرای این قبیل کارگاهها در دانشگاه، گفت مهمترین مشکلات و مقوله های اجتماعی بهتر است که توسط نخبگان که همان اساتید و دانشجویان دانشگاهها هستند مطرح و در رابطه با آن بحث و گفتگو شود.

دکتر یوسفوند با بیان اینکه آسیب ها خود می توانند آسیب زا شوند و افراد را مورد تأثیر قرار دهد، تصریح کرد: خودکشی، قتل و سرقت آسیب های اجتماعی هستند که مستقیم به افراد جامعه ضرر می رساند.

وی تاکید کرد: با تحقیقات ۱۳ ساله صورت پذیرفته در خصوص مواد مخدر  و مشاهده آمار بالای مبتلایان به آن بیان داشت که اعتیاد به مواد مخدر نیز به عنوان یک آسیب اجتماعی و مسئله حاد مطرح گردیده است.

ایشان خاطرنشان کرد: مسئله حاد مواد مخدر برای کل اعضای خانواده ها و اجتماع می تواند آسیب زا باشد و امروزه به عنوان یک مشکل اجتماعی شناخته می شود.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر