1396/9/4 شنبه بازدید دانشجویان رشته روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور واحد بهارستان از مرکز آموزشی کودکان اتیسم و استثنائی دریا تعدادی از دانشجویان رشته روانشناسی عمومی به همراه سرکار خانم حقانی از اساتید این رشته و پژمان خسروزاده دبیر این انجمن از مرکز آموزشی کودکان اتیسم و استثنائی دریا بازدید نمودند .

بر اساس هماهنگی هایی که با اداره آموزش و پرورش کودکان استثنائی انجام شد ، این بازدید میسر گردید . مدیریت مرکز آموزشی دریا به دانشجویان از اهمیت نوع رفتار با کودکان طیف در خودماندگی توضیحاتی ارائه داد و سپس دانشجویان را  به چند دسته تقسیم کرد زیرا به خاطر شرایط این کودکان ، تعداد افراد زیاد باعث حواس پرتی و کاهش توجه و افزایش میزان تنش و ناراحتی و بالطبع حتی افزایش مشکلات رفتاری آن ها هم می شد .

در مدرسه ابتدایی دریا از پایه اول تا پنجم وجود داشت و در هر کلاس حداقل و حداکثر کودکان 3 تا 5 نفر هست . کتاب های آموزشی این کودکان در مقایسه با کودکان عادی تقریباً دو سال عقب تر از آن هاست به طوری که برای یک کودک که در پایه چهارم هست کتاب دوم ابتدایی کودکان عادی مناسب است و البته محتوای کتاب ها هم متفاوت است . نکته جالب در این مرکز این بود که کودکان با درصد خفیف تر هم حضور داشتند به گونه ای که ظاهراً به کودکان عادی شبیه تر بودند اما وقتی در این مورد از مدیر مرکز سؤال شد ایشان پاسخ داد که درست است که این کودکان هم در مرکز هستند اما آن ها به دلیل مشکلات رفتاریشان همچون داد و فریاد و پرخاشگری نمی توانند در مدارس کودکان عادی باشند و حضور در مراکز عادی بمراتب برای آن ها بدتر است چرا که موجب طرد آن ها از طرف همسالان و معلم هایشان می تواند بشود . معلم های کودکان اظهار داشتند که کنترل این  کودکان قسم با اهمیتی در رفتار با آن ها در آموزش است چرا که بخاطر حساسیت آن ها ممکن است حواسشان پرت شود ، این کنترل باید اعمال شود . در این مرکز ، کودکان با تشخیص اولیه اختلالات طیف اتیسم حضور داشتند اما همپوشانی اختلالات دیگر در این کودکان علاوه بر اتیسم که اختلال اولیه و بارز آن ها بود تقریباً اختلالات دیگری هم همچون بیش فعالی و نقص توجه را پوشش می دادند .

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر