1397/7/24 سه‌شنبه برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با ایـدز، هپاتیت و تب مـالت و راهکارهای پیشگیری از آن در دانـشگاه پـیام نور مرکز اردستـان به همت واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان (رابط دانشگاه با شبکه بهداشت و درمان) و با همکاری واحد آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان، کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی با بیماریهای ایدز، هپاتیت و تب مالت و راه های پیشگیری و مقابله با این بیماری ها در این دانشگاه برگزار گردید.

دکتر محمد ابراهیم ایرج پور رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و استقبال از برگزاری این کارگاه بیان داشت آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در دنیا بالغ بر 36 میلیون نفر و در ایران 000/100 مورد مبتلا به ویروس HIV وجود دارد و طبق پیش بینی ها تا 5 سال آینده آمار مبتلایان در کشور به بیش از 000/150 نفر خواهد رسید، لذا در راستای لزوم اطلاع رسانی و راه های پیشگیری و انتقال این بیماری این کارگاه تشکیل گردیده است که امید است حضار بهره کافی را از این جلسه داشته باشند و در راه انتقال اطلاعات به سایرین نیز تلاش نمایند.

ایرج پور افزود: ارائه آموزش های لازم در خصوص شناسایی مبتلایان به ویروس ایدز، هپاتیت و تب مالت و راه های پیشگیری و مقابله با این بیماری ها از مهمترین اهدف این برنامه است و افراد حاضر می بایست پس از فراگیری آموزش های لازم در ارتقای خدمات به جامعه هدف نقش مهمی را ایفا کنند.

در این کارگاه آموزشی که بحث غالب آن حول محور بیماری ایدز بود شیوه های چکاپ و نمونه گیری، مراقبت و درمان، تزریق ایمن، رفتار جنسی ایمن تر و تبیین دستورالعمل های جهانی در خصوص پیشگیری و راه های مقابله با ایدز بیان شد.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز در این کارگاه با بیان اینکه راه های انتقال به ایدز در سالهای اخیر از اعتیاد تزریقی به جنسی تغییر پیدا کرده است، گفت: آموزش های صحیح و اطلاع رسانی به افراد جامعه می تواند جلوی این روند را بگیرد.

قاسمی افزود: افزایش سواد سلامت و خود مراقبتی پیشگیرانه محور اصلی این کارگاه می باشد.

وی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین بیماری ها که اگر با آگاهی و دقت بیشتر کنترل و مراقبت شوند مشکلات کمتری به دنبال خواهندداشت بیماری ایدز است افزود: کنترل  HIV در ده سال اول امکان پذیر است لیکن اگر بیماری HIV به ایدز مبدل گردد راه مقابله با آن به صفر خواهد رسید.

در پایان نیز در خصوص علائم بیماری های هپاتیت و تب مالت و راه های پیشگیری و مقابله با آن بیان شد و حاضرین پاسخ سوالات مطرح خود را در خصوص این سه بیماری از کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دریافت کردند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر