1396/9/28 سه‌شنبه برگزاری کارگاه فن بیان و سخنوری در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد به همت انجمن مدیریت جهانگردی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد و با حضور آقای روح اله نادری مدرس فن بیان، گویندگی و ارتباطات موثر کارگاه آموزشی فن بیان و سخنوری در این مرکز برگزار گردید.

نادری اظهار داشت: اجازه ندهید تابوی ذهنی به نام ترس که در ذهن خود ساخته اید مانع از ارتباط موثر شما بشود؛ این ترس نه فقط در صحبت کردن مانع است بلکه در هر چیزی می تواند اشکال ایجاد کند، راه مقابله با این ترس این است که با ترسها مواجه بشویم یعنی در اوج ترس دست به عمل بزنیم، آندره ژید می گوید: برای کشف اقیانوسهای جدید، باید شهامت ترک ساحل آرام خودتان را داشته باشید. وقتی شما با ترستان مواجه می شوید به راحتی در مراحل بعدی راه کنترل کردن آن را در پس اجرا متوجه می شوید، دومین حرکتی که شما باید به لحاظ کلامی انجام دهید، این است که شما باید به طور مداوم صحبت کردن در جمع را تمرین کنید که یکی از بهترین تمرین های صحبت کردن، تمرین جلوی آینه است.

     مدرس فن بیان در مورد نحوه کنترل استرس در هنگام صحبت کردن در جمع گفت: دو نوع استرس داریم یک نوع استرس مثبت است و نوع دیگر استرس منفی است، استرسی که باعث می شود انسان شرایطی برای خود فراهم کند که ایمن باشد استرس مثبت است، در واقع این نوع نگرانی باعث می شود که ما دچار خطر نشویم،اما استرس بیش از حد که مانع از پیشرفت ما می شود استرس منفی است، یکی از مواردی که در مدیریت استرس به ما کمک می کند که بتوانیم آن را کنترل کنیم تنفس است، یعنی اینکه شما تنفس خود را اصلاح کنید، در اصل تنفس غلط ایجاد استرس می کند، شما باید بتوانید تنفس دیافراگمی را یاد بگیرید تا بتوانید استرس خود را کنترل کنید، تنفس دیافراگمی تنفسی است که شما از بینی نفس می کشید و نفس به جای اینکه بالای قفسه سینه باشد شما آن را هدایت می کنید به پایین قفسه سینه و بالای شکم جایی که دیافراگم نام دارد، و بعد از دهان نفس را خارج می کنید، با این روش تنفس شما یک کار تنفسی درمانی انجام داده اید. تنفس صحیح علاوه بر اینکه به رفع استرس شما کمک می کند باعث قدرت صدای شما می شود، چون قدرت صدا مربوط می شود به تنفس. هر چه تنفس قوی تر و قدرتمند تر، صدا قوی تر و قدرتمندتر. وقتی به تنفس قدرت می دهید برد و حجم صدای شما هم افزایش پیدا می کند. همچنین تنفس صحیح به خواب راحت کمک می کند.

     وی افزود: در فن بیان باید در انتخاب کلمات دقت کنید تا اثر بهتری روی مخاطب داشته باشید، از کلمات منفی پرهیز کنید و سعی کنید بیشتر از کلام مثبت استفاده کنید.

     نادری در ادامه در مورد لکنت زبان در بیان (تپق زدن) گفت: این مقوله برای افرادی که می خواهند در جمع صحبت کنند و اکثرا هم به آن مبتلا هستند عذاب آور است ولی می توان آن را کنترل کرد. اولین نکته ای که در مورد این مساله باید در نظر داشته باشیم این است که در صحبتهای خود همین اشتباهات لفظی را هم دوست داشته باشیم، دوست داشتن چیزی که به نظر می رسد بد است، باعث می شود که شما موضع منفی در قبال آن نگیرید. هر جا که دچار اشتباه لفظی در صحبت های خود شدید در لحظه آن را فراموش کنید و به صحبت خود ادامه دهید و اصلا به آن نپردازید چون اگر به آن بپردازید شرایط اشتباهات لفظی دیگر را برای شما فراهم می شود، راه دیگر غلبه بر این مساله این است که تسلط خود را بر موضوع افزایش دهید. شما برای اینکه 5 دقیقه صحبت بکنید نیاز به 4 ساعت تحقیقات میدانی دارید. به ازای هر یک کلمه که صحبت می کنید باید ده کلمه بدانید و این باعث می شود دامنه لغات و واژگان شما افزایش پیدا کند.

    مدرس فن بیان در پایان سخنان خود گفت: یکی از قانونهای خوب صحبت کردن این است که شما هر چه می خواهید بگویید باید متن آن را به صورت مکتوب داشته باشید چون ذهن به راحتی مطالب را فراموش می کند ولی وقتی متن مکتوب داشته باشید می توانید مطلب را یادآوری کنید. به لحاظ فنی هم اگر خواستید جایی صحبت کنید، اگر از روی کاغذ بخوانید به هیچ عنوان ایرادی ندارد. منتها در هنگام خواندن از روی متن باید ارتباط چشمی خود را با مخاطب حفظ کنید، یعنی همه حواستون به کاغذ نباشد.  

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر