1396/2/31 یکشنبه برگزاری همایش تغذیه سالم در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد همایش تغذیه سالم به منظور ترویج غذای سالم همراه با مسابقه آشپزی به همین منظور به همت انجمن علمی زیست شناسی و مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد برگزار گردید.

سخنرانان این همایش دکتر رسول قاسمی دانشیار و عضو هیات علمی مرکز نجف آباد و خانم سرمدی کارشناس ارشد تغذیه بودند که به بررسی نکاتی در مورد غذای سالم پرداخته و پس از همایش ضمن بازدید از غذاهای طبخ شده توسط دانشجویان به داوری سلامت غذاهای طبخ شده طبق ملاکهای ارائه شده پرداختند.

     دکتر قاسمی دانشیار و عضو هیات علمی مرکز نجف آباد کلیاتی را در مورد تغذیه سالم ارایه دادند و سپس خانم سرمدی کارشناس ارشد تغذیه در مورد تغذیه صحیح و اهمیت شیر و لزوم وجود شیر در برنامه غذایی و اصول تغذیه صحیح نکاتی را ارائه نمود.

     کارشناس ارشد تغذیه در مورد تغذیه صحیح گفت : تغذیه صحیح دو اصل مهم دارد یکی تنوع و دیگری تعادل. که هرکس اگر این دو اصل را پی گیری کند باید از نحوه تغذیه خود مطمئن باشد. تنوع یعنی بین مواد غذایی مختلفی که میشناسیم هر کدام خاصیت و مضرتی دارند ما اگر بخواهیم خواص مواد غذایی را بگیریم و از مضرات مواد غذایی بدور باشیم باید در برنامه غذایی خود تنوع داشته باشیم .تعادل یعنی هر کسی باید بداند چقدر کالری نیاز دارد و این کالری باید بین شش گروه غذایی تقسیم شود و از هر گروه غذایی به مقدار نیاز استفاده کند.

     خانم سرمدی در ادامه به بحث شیر و لبنیات پرداخته و گفت: شیر یکی از گروههای اصلی تغذیه ای هست که باید در برنامه غذایی روزانه ما وجود داشته باشد. چون حاوی مواد غذایی مهمی مثل پروتئین، ویتامین ب2 و کلسیم هست و وقتی ما به طور طولانی مدت شیر نخوریم یا کم بخوریم حتما دچار عوارضی خواهیم شد. سرانه مصرف شیر تا دو سال پیش در ایران 80 کیلوگرم بود و سرانه مصرف شیر در جهان 150 کیلوگرم هست و در اروپا و آمریکا بیش از 300 کیلو گرم است. مصرف سرانه شیر امروز در ایران زیر 50 کیلوگرم است یعنی از نصف واحد کمتر. کوتاهی قد، مشکلات مو و پوست از جمله موارد ناشی از عدم یا کمبود مصرف شیر است. بدن ما روزانه حداقل 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارد.سطح کلسیم خون هم به هیچ عنوان نباید پایین بیفتد چون پایین افتادن سطح کلسیم خون مساوی است با کزاز و گرفتگی شدید عضلانی و اگر قلب در اثر پایین افتادن سطح کلسیم بگیرد مرگ اتفاق می افتد. وقتی شیر کم مصرف کنیم بدن برای اینکه سطح کلسیم خون را حفظ کند از استخوانها سرمایه گذاری می کند و موجب پوکی استخوان می شود.

     یک لیوان بزرگ شیر 250 میلی گرم کلسیم دارد یعنی برای تامین 1200 میلی گرم کلسیم روزانه چهار لیوان شیر باید مصرف کنیم.

     در پایان کارشناس ارشد تغذیه نتیجه گیری کرد که : روزانه دو لیوان شیر به منظور حفظ سلامت استخوانها، دندانها پوست و مو ضروری است .

پس از همایش کلیه حاضرین از نمایشگاه غذای سالم که توسط گروه های دانشجویی با طبخ غذاهای ایرانی و سالم تشکیل شده بود بازدید کردند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر