1396/9/21 سه‌شنبه برگزاری جشن میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد مصادف با میلاد پیامبر مهربانی حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) و مقارن با روز دانشجو جشن میلاد آن پیامبر عظیم الشان به همراه گرامیداشت روز دانشجو در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد برگزار گردید.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد ضمن تبریک میلاد پیامبر رحمت و حکمت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق(ع) و روز دانشجو اظهار داشت: ما در تقویم ملی خود روزی داریم به نام روز دانشجو و یک روز هم به نام روز جوان. چه تفاوتی این دو دارد، وقتی می گوییم جوان برداشتی که از یک جوان داریم این است که جوان پر انرژی و آرمان طلب است، انگیزه برای انجام کار دارد، پر هیجان است، دوست دارد دنیا را تغییر بدهد، بعضی وقتها دوست دارد ساختارهایی که سرعت را کند می کند بشکند تا سریعتر تحولات و تغییرات را ایجاد کند، این تعریف جوان است ولی دانشجو چه تفاوتی با جوان دارد؟ و مسئله دیگری که باید به آن در اینجا بپردازیم این است که چرا 16 آذر به عنوان روز دانشجو نام نهاده شده است، تاریخ بیان می کند که دانشجویانی در زمان ستم شاهی، اعتراضی داشتند به افرادی که فکر می کردند این کشور فقط متعلق به آنهاست، افرادی که برای رسیدن به اهداف خود از شیوه ظلم استفاده می کردند، افرادی که دیکتاتور بودند، افرادی که فکر می کردند می توانند برای کل جامعه ولو خلاف نظر جامعه باشد به تنهایی تصمیم گیری کنند، از طرفی دانشجو کسی بود که در محیط دانشگاه بود امتیازات جوان بودن را هم داشت، و اضافه بر آن ویژگی های دیگری داشت که باعث می شد عدالت طلب و قانون مند باشد و بخواهد در سرنوشت کشور خود دخیل باشد. حضور نظامیان در دانشگاه تهران منجر به شهادت سه نفر از این دانشجویان شد و از آن روز به بعد اسم این روز شد روز دانشجو و این روز در تاریخ ایران ثبت شد.

دکتر آیت افزود: وقتی گفته می شود استکبار ستیزی فکر نکنید که استکبار فقط بعنی اینکه هر کسی در دنیا قلدری کرد، که یک روز ممکن است انگلستان باشد و یک روز آمریکا. اگر شما هم در درون خودتان هم افرادی بودید که به جای اینکه به حرفها و سخنها گوش بدهید و با شیوه علمی، درست آن را نقد و انتخاب کنید، شما هم استکبار کوچکی در درون خود دارید، حتی اگر شما به بهانه استکبار ستیزی، قانون درست را زیر پا گذاشتید، دارید همان رفتار استکباری را انجام می دهید، و این یعنی رفتاری خلاف، آرمان های متعالی دانشجویی.  

ایشان ادامه داد: در دنیای معقول، فرض این است که یک قانونی باشد که مورد وفاق همگان قرار بگیرد، بعد بر اساس پایبندی به آن قانون، نحوه رفتار افراد تعریف شود، پس یکی از مهمترین ارزشهای دانشجوی متعهد، قانون مداری است. البته قانون باید تغییر و تحول را در درون خود بپذیرد تا قانون سالمی باشد. چون ما ممکن است قانونی را برای جامعه خود تدوین کنیم ولی در سالهای بعد تحولاتی اتفاق بیفتد که قانون بهتری را بشود جایگزین کرد، ویژگی مهم این است که شما به جای شخص در جوامع توسعه یافته عقل گرا، قانون را جایگزین می کنید، یعنی می گویید ما قانونمندیم و بر اساس ضوابط قانونی رفتار می کنیم، ابن تفاوت می شود با جامعه دیکتاتوری نظیر نظام های پادشاهی، چون دیکتاتور هر وقت هوس کرد، خودش را به عنوان قانون مطرح می کند.

وی اظهار داشت : شما دانشجویید یعنی مبتنی بر دانش می خواهید مشکلات را کشف و حل کنید، مسالمت آمیزتر زندگی کنید و حتی بتوانید از اختلافاتی که پیش می آید، برای ارتقای خود و نهایتا جامعه استفاده کنید.  اگر من دانشجو گفتم که من هم عاری از خطا نیستم، مطابق قانون عمل می کنم و اگر جایی خلاف عمل کردم به من تذکر بدهید. دانشجوی متعهد سوال مطرح می کند و سعی می کند با منطق و معیار قانون پیش برود، و دانشگاه مکان کسب این تجارب است.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد در ادامه گفت: امروز روز تولد پیامبر رحمت است و روزی از  هفته وحدت، پیامبر اکرم،  قانون مدونی را به نام قرآن آوردند، پس علی القاعده مسلمین باید قانونمند باشند، پیام پیامبر این بود که انسانها خوشبخت باشید یعنی شروع رسالت با "قولو لااله الا الله تفلحوا"  است یعنی رستگار باشید، ولی به دلیل برداشت اشتباه، از همین قرآن خیلی ها منحرف شدند "زین رسن قومی درون چه شدند" ، یعنی قرآن مثل یک طنابی است آویزان که بعضی آن را می گیرند بالا می روند و برخی با آن به ته چاه می روند، چه ویژگی هایی باعث می شود که ما مطمین شویم به سمت بالا می رویم یا درون چاه؟ یکی از این معیارها عقل ماست، گرامی ترین هدیه ای که یک انسان دارد عقلش است، ممکن است بگویید من بعضی مطالب را با عقلم متوجه نمی شوم، ولی این متفاوت است با اینکه پیرو مطالبی شویم که خلاف عقل است. پیامبر ما پیامبر رحمت است، قرآن ما هم همین را می گوید : "و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین" گفته نشده است رحمه للمسلمین یا رحمه للمومنین، بلکه گفته است پیامبر رحمتی برای عالمیان، برای هر چه در هستی هست، پس اگر شما رفتاری را انجام دادید که نسبت به یکی از عالمیان ظلمی مرتکب شدید رفتارتان پیامبر گونه نیست، بیشترین کسانی که ضربه به پیامبر دارند می زنند آنهایی هستند که کلام پیامبر را دست آویز رفتارشان قرار می دهند، ویژگی های  مثبتی که در شیعه داریم این است که عقل از ارکان اساسی است، از سیره معصومین می توانیم استفاده کنیم، تا ببینیم آن حرفی که به عنوان دین به ما می گویند توجیه عقلانی دارد، تایید روش ائمه معصومین را دارد یا نه، اگر دارد می پذیریم و می توانیم مورد قبول قرار دهیم.

دکتر آیت در پایان گفت: جمع بندی اینکه ما یک بار فرصت زندگی داریم و شما جوانان در آغاز آن راه هستید، حق دارید شاد باشید، برای شاد بودن آدم باید احساس مفید بودن بکند یعنی به نظرش بیاید بودنش در دنیا فایده ای دارد، چرا بعضی افراد سراغ مواد مخدر و مشروبات الکلی و یا آلات قمار می روند چون این آدمها از درون خالی هستند، وقتی شما احساس مفید بودن نکنید از درون خالی می شوید، آنوقت می خواهی از خودت هم فرار کنی، برای همین اگر شما احساس کردی که برای جامعه ات مفید هستی یکی از ضروریاتی که شاد باشی را برای خودت فراهم کرده ای. از طرف دیگر یک جوان معتقد می داند که در کل زندگی پشتیبانی دارد، فرد دیندار در همه مراحل زندگی خود موجودی مهربان به نام خدا دارد که احساس می کند همه جا حرفهایش را می شنود و ناظر بر رفتارش هست و او را حمایت می کند. ان شاءالله زندگیتان به معنای واقعی همیشه پر مفهوم باشد و پر شادی.

      در ادامه این برنامه از دانشجویان برگزیده در مسابقات برگزار شده سال 96 به ویژه برگزیدگان کشوری و استانی بیست و یکمین جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه پیام نور سراسر کشور به مناسبت روز دانشجو تقدیر به عمل آمد.  

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر